Tutorials

Kleurtutorial met Derwent 
coloursoft potloden:
gezicht en haar

Met potloden kleuren geeft vaak een heel licht kleur-resultaat.
Vandaar dat je er zelf voor moet zorgen dat er genoeg
contrast komt tussen de schaduw en lichtzijde 
van een ingekleurd gedeelte.

*

Een gezicht kleur ik altijd in met kleine 
ronddraaiende bewegingen met mijn potlood.
Hier hoef je geen druk op je potlood
 voor te gebruiken.

*
Ik begin aan de kant waarvan ik
denk dat daar de schaduw zit.
In dit geval is dat langs haar
haargrens en onder langs
haar kaaklijn.


Na het doezelen met een doezelaar en 
reukloze terpentine ziet het er ongeveer zo uit.


Vervolgens gebruik ik een iets donkerder potlood en kleur
opnieuw langs haar haargrens in met
kleine ronddraaiende bewegingen.

*
Denk erom!
Hoe donkerder het potlood,
hoe meer kleur-pigment er in zit.
In het gezicht altijd voorzichtig zijn door 
niet teveel druk uit te oefenen op het potlood!


Na het doezelen ziet het er als volgt uit.


Dan gebruik ik een nog donkerder potlood en 
ga heel voorzichtig en heel dunnetjes langs de 
haargrens voor nog meer schaduw.
Geen druk op het potlood uitoefenen.


Wees voorzichtig met het doezelen.
Gebruik hiervoor een kleine smalle doezelaar bijv. nr. 0
Doezel niet te ver het gezicht in!
Het mooiste is als het smal en dicht bij de haargrens blijft.


Vervolgens de wangen kleuren met een potlood die 
niet te licht wordt na het doezelen.
Bij dit potlood voorzichtig werken, 
anders worden haar wangen wel heel vurig. :-)
Natuurlijk kun je hier ook een andere kleur voor gebruiken,
net naar gelang je smaak.
Gebruik ook hier ronddraaiende bewegingen.


Bij het doezelen er op letten dat vooral de 
harde randen van haar wangen goed 
weggewerkt worden, zodat het 
allemaal mooi vloeiend wordt.


Ik vond haar wangen nog iets te licht,
dus toch nog maar iets meer rood toegevoegd. :-)


Het haar inkleuren doe ik altijd met de veeg-techniek.
Ik zorg er voor dat er een goede scherpe punt aan 
mijn potlood zit, zodat ik ook precies kan werken.

*
Met de veeg-techniek bedoel ik dit:
Je zet je potlood op de plek waar het het donkerst moet worden 
en dan maak je een korte 'veeg-beweging'. 
Bij deze beweging gebruik ik altijd wel enige druk op het potlood,
maar alleen daar waar je de punt van het potlood neerzet!
Let er op dat het een korte beweging is, 
tijdens deze beweging laat je de druk op je potlood helemaal wegvallen.

Oefen desnoods eerst op een kladje zodat je er meer gevoel bij krijgt.
Dan moet op de plek waar je je potlood met wat druk neerzet
een duidelijke kleur te zien zijn en 
waar je de 'veeg-beweging' doet 
moet de kleur steeds lichter worden.

*
Ook belangrijk is dat je genoeg 'wit' overlaat zodat 
het haar niet één 'masker/ helm' wordt,
maar ook een beetje gaat 'leven' of de 
illusie wekt dat het 'beweegt' of 'golft'.

*
Voordat ik ga doezelen breng ik eerst beide kleuren bruin aan.
Bij deze Tilda heb ik gekozen voor een warme kleur aan de 
bovenkant van haar haar 
waar haar muts zit en een midden-bruin tint 
voor de onderkant van haar haar, 
wat langs haar gezicht valt.
Als je op de foto klikt worden de foto's wat groter 
en kun je dit alles beter bekijken.




Vervolgens maak ik met de doezelaar  en terpentine weer
een korte ( hele korte!!) veeg-beweging.
Let er goed op dat niet al het 'wit' verdwijnt!

*
Als laatste ga ik met een Bruin-Zwart potlood
nog wat accenten geven, voor iets
meer schaduw en contrast.
Met dit potlood erg voorzichtig te werk gaan,
want er zit erg veel kleur-pigment in.
Het wordt anders gauw te overheersend 
en te donker.

Hier heb ik het potlood alleen gebruikt over de 
scheidingslijn tussen haar haar en haar muts,
en over de scheidingslijn waar haar haar 
langs haar gezicht valt.
Zorg dat er een goede punt aan het potlood zit!



Als je wilt doezelen heel voorzichtig te werk gaan.
Anders wordt het allemaal te donker.
Let erop dat de 'wit-vlaktes' zichtbaar blijven!

Weer met een hele korte veeg-beweging.
Gebruik ook hier een heel smal doezelaartje.
Mocht je dit 'eng' vinden
doezel dan niet.

*
Bij accenten is het niet storend als dit niet helemaal 
weggedoezeld wordt, geeft wat meer 'leven' 
aan een ingekleurd vlak.
Vooral in haar en bij plooien is het mooi
om dit zichtbaar te laten.


*
Kleurtutorial met Derwent 
Coloursoft potloden:
kleding

De foto's spreken voor zich.



Als alle kleding blauw gemaakt is 
ga ik verder met haar
schoenen en wanten.
Ik vond het leuk om haar zogenaamd
wanten te geven, maar deze kunnen
ook ingekleurd worden als zijnde haar handen. :-)



Op de volgende foto is duidelijk te zien 
hoe ik met een donkergrijs potlood wat 
schaduw ga maken in haar kleding.
Natuurlijk kun je ook een donkerblauw potlood 
gebruiken, maar door het met grijs te doen
geeft het haar kleding een meer 'doorleefd'
uiterlijk en dit vond ik zelf leuker staan.



Nadat ik alle grijze randen gedoezeld had,
heb ik hier en daar  over de scheidslijnen
van verschillende vlakken nog
wat extra grijs aangezet.
Dat heb ik dun gedaan, maar wel met 
enige pressie op het potlood.
Langs de bontkraag van haar jas en muts
en langs de randen van haar wanten en 
bij haar maillot en laarzen.




Hier heb ik een donkerbruin potlood 
gebruikt om haar bladmuziek iets meer
contrast te geven.



Hier is de afbeelding afgekleurd
en voorzien van een flinke laag Stickles Glitterlijm.




*

Goede videotutorials

Hele diverse tutorials.

*

Never-Endingcard



*
Deze kaarten zijn simpel te maken.
Op de site van LOTV kun je een goede uitleg vinden.
Click op de link en je komt rechtstreeks bij de videotutorial


*

Zij kleurt veel Magnolia stempels.
Goede en duidelijke video tutorials.
Wel de tijd nemen om te kijken, 
ze praat niet, dus je hebt geen geluid nodig.


*

Tilda inkleuren met Distress Ink :
basistechniek 
geschikt voor beginners


Hier zie je twee afdrukjes;
links is geschikt voor de No-Lines techniek
en de rechter is geschikt voor gewoon inkleuren.

Hieronder kun je zien hoe ik stap voor stap Tilda heb 
ingekleurd met Distress Ink.
In mijn gewone blogpost staan deze foto's ook
zodat je ze ook iets vergroot kunt bekijken,
door op de foto te gaan staan en te klikken.

Op de één of andere manier lukt het me niet 
om dat op deze pagina's voor elkaar te krijgen. :-(
Ook had ik ze graag wat bij willen snijden, 
maar Picasa hield er gewoon ineens mee op
en toen kon ik de foto's niet meer bewerken.

Lang leve de techniek!
Zucht! 

Ik gebruik 300grams Canson Aquarelpapier, Distress Ink, 
een waterbrush, stukje keukenrol, een stukje kladpapier (ook aquarelpapier) 
en de rug van mijn hand.
Dit vind ik zelf prettig zodat ik beter kan 
inschatten hoe nat mijn penseel is.
Deze mag vochtig zijn, maar zeker niet te nat!


Ik begin altijd eerst met het gezicht.
Een mix van Vintagephoto en Tattered Rose.
Langs de haargrens altijd iets donkerder maken
Daar zie je nl de schaduw van haar pony.


Dan haar hals en haar rechterarm.
Ik werk van boven naar beneden van de afbeelding, 
zodat ik niet met mijn hand op de delen kom
die ik net gekleurd heb.



Op deze foto is goed te zien dat ik maar hele 
kleine stukjes tegelijk kleur.
Je kunt beter een extra laagje aanbrengen,
want kleur weghalen is bijna niet mogelijk.
Wel kun je bij kleine foutjes met een schone,
vochtige waterbrush wat kleur weghalen en die plekken meteen
weer droog deppen met je stukje keukenrol.



Eerst haar linkerbeen....


en dan pas haar rechterbeen.


Vervolgens ga ik weer naar boven, 
waar de eerst gekleurde delen al opgedroogd zijn.
Ik leg een hele lichte basis aan met 
Antique Linen.
Zoals is te zien, kleur ik niet haar hele haar in!
Laat witvlaktes open!!


Vervolgens maar ik de waterbrush wat droger 
en ga er nog een keertje met Antique Linen overheen.
Doordat de waterbrush minder vochtig is, zal de kleur ook
donkerder zijn. 
Gebruik echt maar een heel klein beetje, en kijk desnoods 
eerst op een kladpapiertje hoe de kleur nu is, voordat je wat 
extra kleur gaat aanbrengen.


Dan gebruik ik de Vintage Photo om meer diepte 
in haar haar te maken.
Hier kun je al goed het verschil zien.
Gebruik hiervoor de 'veegtechniek'.
Je maakt een korte, rustige veegbeweging
om er voor te zorgen dat het haar luchtig blijft.
Denk er aan; niet alles inkleuren, laat witvlaktes open!




Haar jurkje krijgt een basis van Spun Sugar.
Laat ook hier waar je het licht op wilt laten vallen, 
(de witvlaktes) open!!!
Dit zorgt voor meer diepte en 
maakt je afbeelding realistischer.
Voordat ik met Black Soot langs de schaduwen in haar 
jurkje ga, stip ik eerst die plekjes aan met een schone vochtige waterbrush.
NIET TE NAT.
Vervolgens dep ik het vlug even met het keukenpapier.
Nu kan ik met een heel klein beetje Black Soot
heel, heel voorzichtig de plekjes langs
waar ik denk dat de schaduwen zitten.
Zorg er voor dat je waterbrush niet te nat is!!
Bij elk klein stukje kun je je waterbrush even schoonvegen
aan je keukenrol en er met een schone vochtige waterbrush 
de Black Soot nog iets vervagen, zodat je geen harde randjes krijgt.




Hopelijk hebben jullie er iets aan.
Succes ermee!

Groetjes,

Marjolein 




2 opmerkingen:

  1. Hoi Marjolein
    Ik zit net je tutorials te bekijken, wauw ik heb
    nog heel wat te leren. Ik heb vanmiddag even zitten kleuren maar ik ga van de week met jouw tips aan de slag en kijken of mijn Tilda nog sprekender word.
    Dank je wel
    Groetjes
    Henneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Henneke,

      Ik ben blij dat je er iets aan hebt. Ik zal je blog in de gaten houden. :-) Natuurlijk kun je de Derwents op verschillende manieren gebruiken, maar dit werkt voor mij prima.
      Het is gewoon een kwestie van durven en proberen! Groetjes, Marjolein

      Ps. Mocht je toch de Derwents niet sprekend genoeg vinden, dan kun je ze altijd nog proberen te combineren met Copics of Distress Ink.

      Verwijderen